Amateurs/Sportklasse

van Walsum
Henk Lunenborg
Marc Luning

Leeftijdscategorie: v.a. 18 jaar.

Niveau Amateurs: Iets onder Elite-level. We trainen net wat minder; ca 7 a 12 uur per week) of zijn een jaartje ouder;-)

We hebben geen verplichte trainingen maar de kern van licentie wedstrijdrijders traint veel en goed samen.

Niveau Sportklasse: Iets onder amateur niveau; trainingsarbeid ca 4 a 7 uur per week.

Leuk dat je interesse hebt in het wielrennen bij de Amateurs van WSV de Peddelaars.

De Amateur-groep is een fanatieke wielrengroep die zich in de trainingen richt op wedstrijden. We zitten hoofdzakelijk op de racefiets maar pakken in de winter ook wel de MTB. We trainen regelmatig gezamenlijk.

De 3 standaard trainingen van de amateurs zijn: zondagmorgen duurtraining op de weg (RACE), dinsdag TTT Team Tijdrit training Zuidwolde-Fort, donderdag de bekende Populaires: trsingswedstrijden op onze wielerbaan (RACE)

DUURTRAINING:

De duurrit op de zondagmorgen is goed bezocht we rijden 100 a 125km. Op donderdag staat de route in de app-groep. We rijden duurtempo (30-32 km/u gem.) met meestal een groep van 6 a 12 man.

In het vroege voorjaar vervangen we deze training door de trainingswedstrijden in Emmen waar we op de fiets naartoe gaan.

s’Winters gaat de duurrit vaak op de MTB.

POPULAIRES:

De Populaires op donderdagavond zijn prima trainingen op ons eigen baantje. Van april t/m sept met rugnummers en leiderstruien. Aanrader voor wie dit nog niet doet; gewoon aansluiten! Goed voor je snelheid en voor je koers-skills.

TIJDRIT TRAINING:

De Tijdrit trainingen zijn op dinsdagavond.

We trainen voor de Ploegentijdrit; Elke dinsdag van april t/m het NCK in Dronten. Start is 18:30 uur de op het rondje Zuidwolde-Fort.

We trainen met een vaste NCK selectie-Ploeg en een tweede ploeg met alle anderen die aansluiten.  Een Tijdritfiets is eigenlijk wel een must.

AFSPREKEN.

Samen trainen is leuker dan alleen.

Buiten deze trainingen om spreken we regelmatig af (soms in deel-groepjes) via onze amateurs WhatsApp-groep. We zijn met een man of 30 a 35. Er is dus altijd wel iemand die met je mee gaat.

We zijn een wieler-vrienden-team.

De amateurs kennen geen verplichte trainingen zoals dat bij de Elite wel het geval is. Al wordt het natuurlijk wel zeer gewaardeerd als je regelmatig aansluit.
De wedstrijden rijden we zoveel mogelijk als ploeg. Sterk en tactisch.  Jaarlijks rijden we in het buitenland 1 of meerdere Gran Fondo’s. Vaak in heuvelachtige gebieden. Gemiddeld met een man of 15 a 20.

Leuk om daar met een flinke groep aan mee te doen. Deze cyclo’s in het buitenland (Bijv de Frank Schleck Classic, les trois Ballons, Stelvio Santini, la Marmotte etc) vereisen een goede conditie en flink wat duurvermogen. Wie goed is kwalificeert zich voor het WK Gran Fondo.

Gran Fondo’s gaan op eigen kosten.

Het is de bedoeling dat we allen in ons clubtenue rijden. Zowel tijdens de trainingen maar zeker tijdens de wedstrijden. Daar is het verplicht.

Zie voor de prijs van het lidmaatschap bij de Amateurs elders op de site van WSV de Peddelaars. Een amateur wedstrijdlicentie aanvragen kan nadat je lid bent geworden van onze Wieler Sport Vereniging. Je vraagt de wedstrijdlicentie en een transponder (Mylaps-chip) vervolgens aan via de KNWU website.
Als alles akkoord is bevonden stuurt de KNWU het licentie-pasje naar je op.

Geen amateurlicentie maar wel laagdrempelige wedstrijden in de regio kan ook:

Indien je geen landelijke wedstrijden gaat rijden maar alleen trainingswedstrijden en populaires (in Hoogeveen op de donderdag), maar ook voorjaarscompetities en  ICW- en fun-wedstrijden), dan volstaat een basislidmaatschap bij de KNWU. Daarmee kan je ook cyclo’s rijden.

Het basislidmaatschap verkrijg je door lid te worden van WSV de Peddelaars en de basislicentie aan te vragen bij de KNWU.

Als je meer vragen hebt dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Emiel Kunkeler