verslag peddelaarstoer 2017

Peddelaarstoer, 27 april 2017
Ook alweer traditioneel op koningsdag: de peddelaarstoer, waarbij telkens voor een goed doel wordt gefietst. Dat is dit jaar voor de stichting Aktief Samenleven. Deze stichting spant zich al meerdere jaren in om projecten te organiseren voor kinderen en volwassenen in een kwetsbare situatie. Ook besteden ze veel aandacht voor ouderen in een kwetsbare of eenzame situatie. De donatie wordt optimaal gebruikt voor inwoners van de gemeente Hoogeveen.
De verwachtingen waren, gezien de opkomst van vorig jaar, niet erg hooggespannen. Het is voor achten een graad of vier en de gevoelstemperatuur ligt nog rond het vriespunt. Dan opeens stormen toch al de eerste deelnemers het terrein op en is het daarna een tijdje zowaar een drukte bij de starttafel. Dan is het tegenwoordig ook handig, dat het met “Scan and Go” alles lekker doorloopt. Uiteindelijk zijn er ruim 100 van de toch 132 deelnemers die hier gebruik van maken.
Even na tienen is de eerste groep, met rode en bezwete koppies alweer terug. Daarna blijft er ook steeds wat reuring in het clubhuis door het komen en gaan van deelnemers. De temperatuur is inmiddels wat omhoog gekropen en rond het middaguur komen er toch ook nog wat deelnemers in een buitje terecht. Het is daarna wachten tot de laatste deelnemers binnendruppelen. Rond twee uur kon het clubhuis weer schoon en opgeruimd opgeleverd worden.
Op de 40 km hadden we 9 deelnemers. Er deden 72 deelnemers mee op de 60 km. Op deze afstand hadden we wel meer finishers doordat, van de 51 deelnemers op de 120 km, er een klein aantal het er op de helft voor gezien hielden.
Al met al een goed verlopen dag, met dank aan de bepijlers van de route, de voorrijder, de bemanning van de starttafel, de bardienst, de ophalers van de bepijling, onze materiaalman en natuurlijk jullie als deelnemers aan deze peddelaarstoer.
We zien jullie natuurlijk allemaal weer graag terug op 20 mei voor de Twee Landen tocht.