In memoriam Frits Bramer

Dat was schrikken toen we zojuist (6 februari) het droevige bericht ontvingen dat Frits Bramer overleden is. Een bericht dat even tijd nodig heeft om te bevatten. Het is nog maar iets meer dan een jaar terug dat we geconfronteerd werden met het bericht van het overlijden van zijn vrouw Annet. Nu hebben de kinderen andermaal een groot verlies te verwerken.

Frits is heel veel jaren zeer nauw betrokken geweest bij de Peddelaars. Hij heeft daar alle drie kinderen vertrouwd gemaakt met de wielersport. Maar daar zijn zijn inspanningen voor de Peddelaars en de wielersport niet bij gebleven. Een opsomming van zijn inspanningen zal nooit volledig zijn. Het NCK kon jarenlang vertrouwen op Frits en Annet voor de organisatie. Frits is bestuurslid geweest, is betrokken geweest bij de website vanaf het meest prille begin en is tot het laatst mede webmaster geweest. Ook is hij jarenlang mede organisator geweest van de Populaires, de trainingswedstrijden op de baan op donderdagavond. Bijna nooit sloeg hij een avond over.

Ik ken Frits niet anders dan een man die nooit opgaf. Ik kan me zijn ziekteperiode in 2011 nog herinneren. Toen hij geopereerd was heeft hij gevochten om weer zijn krachten terug te krijgen. En dat is gelukt. Hij had weer aandacht voor alles wat op zijn pad kwam. Zo ook weer voor de racefiets. Hij heeft daarna weer indrukwekkende tochten gemaakt. De fiets en de wielersport waren onlosmakelijke delen van zijn leven.

De laatste keer dat ik Frits uitgebreid gesproken heb was in september. Hij vertelde met groot enthousiasme over zijn oogappels: de kleinkinderen waarvoor hij met veel liefde vaak de oppas was. Over zijn vakantie afgelopen zomer, waarin hij ook nadrukkelijk geconfronteerd was met het alleen zijn na het verlies van Annet. Over een nieuwe vriendschap in zijn leven. Over zijn succesvolle deelname aan de Transplantoux (beklimming Mont Ventoux voor getransplanteerden). Over de aanstaande selectiewedstrijden voor de Wereldkampioenschappen voor getransplanteerden, waaraan hij mogelijk deel zou gaan nemen. Over zijn oudere auto’s die hij met trots op de weg hield. Over nog veel meer, maar alles wat hij noemde was gebaseerd op een positieve insteek voor het leven.

Een leven dat nu ten einde is gekomen. Tijdens een langdurige ziekenhuis opname waren er veel tegenslagen en ook momenten van duidelijke hoop. Helaas had de ziekteperiode zo veel geëist waardoor er in dit krachtmens geen energie meer resteerde……..

Als WSV de Peddelaars verliezen wij in Frits een uitermate betrokken lid en vrijwilliger. Wij zijn hem veel dank verschuldigd voor al zijn inspanningen voor de vereniging.

Wij wensen de kinderen en kleinkinderen ontzettend veel sterkte om dit verlies te dragen.

Steven Berends (voorzitter)

Namens bestuur en leden WSV de Peddelaars