In memoriam Doortje Nagengast

Op vrijdag 8 maart 2019 is Doortje Nagengast overleden. De kinderen en kleinkinderen verliezen in haar een lieve en betrokken moeder en oma.

Wie het heeft over de Peddelaars komt al heel snel bij de familie Nagengast en Doortje in het bijzonder. Al vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw is Doortje betrokken bij de Peddelaars. En de betrokkenheid ging heel erg ver. Het is begonnen als moeder van de zoons Rudi en Marcel die de wielersport gingen beoefenen.  In de loop der jaren heeft zij uitermate veel betekend voor de wielersport in Hoogeveen en ver daarbuiten.  Een opsomming van al haar inspanningen zal ongetwijfeld onvolledig zijn; zo veel heeft zij gedaan. Zo is zij bestuurslid geweest , is zij mede initiator geweest van de herbouw van het clubgebouw na een grote brand en is zij jaren beheerder geweest van het clubgebouw. Zij was er voor allen die op de wielerfiets stapten voor een toertocht, een training of een wedstrijd. Binnen de KNWU is zij vele jaren jurylid geweest. Het aantal wedstrijden waarin zij onderdeel is geweest van het jurycorps is ontelbaar.

Al haar inspanningen hebben er toe geleid dat zij lid van verdienste is geworden binnen de Peddelaars. Door de KNWU is zij onderscheiden met Zilveren wiel. Voor al haar vrijwillige inspanningen is zij benoemd tot  ridder in de orde van Oranje Nassau, een prachtige koninklijke onderscheiding.

Doortje was een vrouw, klein van stuk,  maar groot in woord en daad: helder en duidelijk in de communicatie. Orde, netheid en discipline waren woorden die zeker golden voor haar.  En zodra er  iets extra duidelijk gemaakt moest worden, kwam haar Gronings dialect wat duidelijker naar voren. Maar altijd welgemeend en uit het hart.

De laatste periode liet de gezondheid haar nadrukkelijk in de steek. Ze had beoogd om haar laatste jury activiteit in oktober jl  op de eigen wielerbaan te doen. Dat heeft toen niet meer zo mogen zijn; wel is die dag aandacht besteed aan haar laatste jury wedstrijd door de Peddelaars en door KNWU Noord die haar onderscheidde met het ‘Glazen Wiel’. Ondanks de afnemende gezondheid bleef Doortje betrokken bij de wielersport en natuurlijk in het bijzonder de prestaties daarbij van haar kleinkinderen. Zo heeft ze nog volop genoten van de prestatie van kleindochter Fleur bij het recente WK veldrijden. Fleur werd tweede: Oma meer dan trots!

Als WRV en TC de Peddelaars verliezen wij in haar een gedreven kracht die ontzettend veel heeft betekend voor de wielersport in Hoogeveen en omgeving. We mogen ons gelukkig prijzen dat haar naam het plein bij het clubgebouw siert. Vele herinneringen zullen mede daardoor voortleven.

De kinderen en kleinkinderen verliezen een uitermate belangstellende en lieve oma. Even Oma een kus geven als ze langs de baan staat, is niet meer mogelijk. De herinneringen aan haar zullen velen zijn. Wij wensen hen allen heel veel sterkte om het verlies te verwerken en het leven weer inhoud te geven en de mooie herinneringen te koesteren.

Leden en besturen,

TC de Peddelaars