Geslaagde tijdrit in Zwinderen.

Afgelopen donderdag (25 mei) trokken we naar Zwinderen om daar de tweede wedstrijd meetellend voor het DK tijdrijden mee te beleven. Toen we de autoweg hadden verlaten, werden de weggetjes steeds wat smaller en uiteindelijk kwamen we terecht op de Brinkweg in een verlaten gebied met bos en open vlaktes. Uiterst geschikt voor een tijdritparcours dus.

We werden er op een hartelijke manier ontvangen door de mannen van de Peddelaars, die het allemaal hadden geregeld. En dat waren nu eens geen mensen van het bestuur of ouders van de jeugd, maar ze kwamen uit de hoek van de actieve renners. Sterker nog, ondanks alle besognes die zo’n dag met zich meebrengt, deden ze zelf ook mee aan de wedstrijd. Het waren Bastiaan van der Kraan, Emiel Kunkeler, Gert Mulderij en Jelmer Benjamins die zich hadden opgeworpen om de zaken organisatorisch te regelen en dat hebben ze uitstekend gedaan. Alles was tiptop voor elkaar en zelfs de weersomstandigheden werkten mee. Zon, geen regen, maar wèl wind. En dat maakte met name het laatste stuk van het parcours extra lastig.

Tijdrijden is toch wel een beetje een vak apart. Na de start moet je zo snel mogelijk in je ritme zien te komen. Het liefst op “de grote plaat” en daarbij tellen de wattages een hoogst belangrijke rol. Maar er is meer, want tijdrijden kent ook een mentaal aspect en dat speelt vooral zwaar mee op de langere afstanden. Daardoor zit het tijdrijden niet automatisch in het DNA van iedere wielrenner.

Rose Kloese werd winnares bij de vrouwen, al was dat op het nippertje met slechts 1 seconde verschil ten opzichte van een in goede vorm stekende Larissa Drysdale. Ook bij de amateurs was het erg spannend met Gerben Oldenkamp uit Lippenhuizen als winnaar.

We zagen ook weer wat nieuwe gezichten, zoals die van Susanne Pathuis uit Groningen, die in Wieger van der Wier een uitstekende leermeester heeft gevonden. Wieger, een monument op het gebied van tijdrijden in Noord-Nederland, is 48 ondertussen, maar blaast zijn partijtje nog steeds volop mee. In Zwinderen eindigde hij als 3e bij de elite achter de jonkies Guillaume Visser en Michiel Kok.

De snelste dagtijd werd gerealiseerd door Axel van der Tuuk. Niet zo vreemd natuurlijk, want Axel is per slot van rekening Nederlands kampioen tijdrijden bij de beloften. Hij legde het traject van 17,4 km af in de fraaie tijd van 21 minuten en 6 seconden, waarmee hij 14 seconden sneller was dan Bodi del Grosso. Daarachter volgde elite-renner Guillaume Visser uit Heerenveen, die een tijd van 21.25 liet noteren.

Gehuldigd werd er nièt, want voordat de districtstitels kunnen worden verdeeld, staat er nog een derde krachtmeting op het programma in Oostwold op de laatste dag van mei.

In Zwinderen gaan ze volgend jaar weer aan de slag. Tenminste als het aan de vader van Jelmer Benjamins ligt, want die is er als assistent-starter, in al zijn enthousiasme, nu al weer helemaal klaar voor. En het zou helemaal prachtig zijn, als er dan ook wat meer WSV’ers zijn die meedoen !

De “podiumplaatsen” in Zwinderen:

ID: 1 Sander Hummel, 2 Jolein Boom, 3 Rosalie Witsel

Nwl. Meisjes: 1 Roos Müller, 2 Fenje Kocken, 3 Sterre Thijssen

Jun. Vrouwen: 1 Hannah Jansen, 2 Nina Oolders, 3 Lenthe Wobma

Vrouwen: 1 Rose Kloese, 2 Larissa Drysdale, 3 Janet Hulzinga-Ketellapper

Nieuwelingen: 1 Gijs Schoonvelde, 2 Daan Dijkman, 3 Thomas Huitema

Junioren: 1 Karst Hayma, 2 Niels Brinkman, 3 Jurgen Zomermaand

Sportklasse: 1 Christiaan de Boon, 2 Rob Wielink, 3 Arjen Reinsma

Masters 30+: 1 Martijn Braam, 2 Bas Bosma, 3 Rick Hogerhuis

Masters 40+: 1 Albert de Vries, 2 Bastiaan van der Kraan, 3 Marnix van der Scheer

Masters 50+: 1 Stef Jonker, 2 Emiel Kunkeler, 3 Bertijn Brijder

Masters 60+: 1 Jan Mulderij

Amateurs: 1 Gerben Oldenkamp, 2 Juup Kuperus, 3 Egbert Schoemaker

Elite: 1 Guillaume Visser, 2 Michiel Kok, 3 Wieger van der Wier

Beloften: 1 Axel van der Tuuk, 2 Bodi del Grosso, 3 Redmar Dijkman

Fotolink Sp. Am. Masters, E/B
Fotolink ID Nwl. Jun. Vr.